avtotrade header img

JEEP® – DEDIŠČINA JUNAKOV

1940-1949

Rojen v vročini bitke, Jeep® 4×4, ki ga zaznamuje slogan »Go Anywhere. Do Anything.«®, je postal junak za tisoče zavezniških vojakov po vsem svetu. Enako junaška civilna vozila Jeep iz 40. let so trdno utrdila Jeep kot nespornega vodjo v 4×4 tehnologiji.

Ikonična znamka Jeep® je po vsem svetu prepoznana kot sinonim za svobodo, zmogljivost in pustolovščino. Vsako vozilo znamke Jeep ima svojo edinstveno zgodbo, bogato dediščino, ki sega vse do originalnega Willys MB. Naša zgodba je tudi vaša zgodba. Lastniki vozil Jeep že dolgo vedo, da »Go Anywhere. Do Anything.«® ni le reklamni slogan, ampak način življenja. Raziščite naš legendarni nabor vozil in nato ustvarite svojo brezčasno zgodbo v Jeep 4×4.

ROJSTVO IKONE

1940 WILLYS QUAD
PRVI JEEP® 4X4

Junija 1940, ko se je na obzorju že kazala druga svetovna vojna, je ameriška vojska pozvala 135 proizvajalcev avtomobilov, da predložijo ponudbe za 1/4 tonsko »lahko izvidniško vozilo« po specifikacijah vojske. Odzvale so se le tri družbe – Bantam, Willys in Ford – vendar so v enem letu skupaj ustvarile predlogo za vozilo, ki je po vsem svetu postalo znano kot »jeep«.

Willys-Overland je dostavil prototip »Quad« (poimenovan po 4×4 sistemu, ki ga je imel) ameriški vojski na Dan premirja (Veterans Day) novembra 1940. Dizajn je bil dokončan v neverjetnih 75 dneh.

Narejena sta bila le dva prototipa.

1941 WILLYS MA

1941 WILLYS MA

JEEP® ZNAMKA 4X4
PO PROGRAMU POSOJIL IN NAJEMOV

Willys MA je imel prestavno ročico na volanskem drogu, nizke izreze na stranskih vratih, dva okrogla instrumentna sklopa na armaturni plošči in ročno zavoro na levi strani. Willys se je trudil zmanjšati težo na novo vojaško specifikacijo 2.160 funtov. Vijaki so bili skrajšani, prav tako pa so bili uporabljeni lažji paneli, da bi zmanjšali težo različice Quad. Predmeti, ki so bili odstranjeni, da bi MA dosegla ta cilj, so bili ponovno nameščeni na naslednji generaciji MB, kar je povzročilo končno težo, približno 400 funtov nad specifikacijami.

Po napornih preizkusih je Willys-Overland julija 1941 dobil pogodbo za proizvodnjo 16.000 prenovljenih modelov MB po ceni 738,74 USD na enoto. Večina MA-jev je bila poslana zaveznikom ZDA v Rusijo in Anglijo v okviru programa posojil in najemov. Danes je MA najredkejši med vsemi predprodukcijskimi modeli Willys, saj je znanih le približno trideset modelov.

Izboljšave Willys MA v primerjavi s Quad vključujejo: ročno zavoro, enodelna kolesa, zaobljene izreze na vratih, dva okrogla nameščena instrumentna sklopa in prestavno ročico na volanskem drogu.

1941-1945 WILLYS MB
KOVAN V BITKI

1941-1945 WILLYS MB

To so legende; ameriška vojska je zahtevala vozilo – in odpeljala se je v junaku. Willys MB, s svojim duhom, kaljenim v ognju boja, si je prislužil mesto v srcih bojevnikov, ki so se borili za svobodo. Med vojakom in njegovim »jeepom« 4×4 so se pogosto razvila močna čustvena vez. Zvesti MB si je zaslužil mesto v srcu vsakega vojaka, na vsakem bojišču, v vsaki možni vlogi.

Preprost in trpežen Jeep® Brand 4×4 je postal vojaku drugi najboljši prijatelj – takoj za njegovo puško. Enega MB-ja so celo odlikovali s “purple heart” in ga poslali domov. General George C. Marshall, načelnik generalštaba ameriške vojske med drugo svetovno vojno in kasnejši državni sekretar ZDA, je Jeep® 4×4 opisal kot »največji ameriški prispevek k sodobnemu vojskovanju«. Reporter Scripps Howard iz druge svetovne vojne, Ernie Pyle, je nekoč dejal: »Jeep je naredil vse. Šel je povsod. Bil je zvest kot pes, močan kot mula in okreten kot koza. Vedno je prevažal dvakrat več, kot je bil načrtovan, in se še vedno peljal naprej.«

MB je sprožil revolucijo v uporabi majhnih vojaških motornih vozil v ameriški vojski. Konji in motorna kolesa, solo in s prikolico, so bili skoraj takoj zastareli. Vsestranski MB je bil neverjetno prilagodljiv. Opremljen je bil lahko s strojnicami kalibra .30 ali .50. Prav tako so ga pogosto prilagodili za dolgotrajne puščavske patrulje, čiščenje snega, polaganje telefonskih kablov, žaganje lesa, kot črpalke za gašenje požarov, terenska reševalna vozila, traktorji, z ustreznimi kolesi pa so ga lahko uporabili tudi na železniških tirih.

MB-je so lahko naložili v transportna letala za hitro napotitev in bili so dovolj majhni, da so se prilegali v velike jadralna letala, uporabljena pri invaziji na Evropo na dan D. Med vojno so razvili prilagojene komplete za zimske in puščavske razmere, prečkanje globokih voda in druge bojne potrebe.

Čeprav Willys MB ni bilo prvo vozilo s štirikolesnim pogonom, je »Go Anywhere. Do Anything.«® vozilo Jeep® vplivalo na vse 4×4 izdelane po njem. Newyorški muzej moderne umetnosti vključuje vojaški Jeep Brand 4×4 v svojo razstavo osmih avtomobilov in ga označuje kot »eno redkih resničnih izrazov strojne umetnosti«.

1945-1949 JEEP® CJ-2A
PRVO CIVILNO VOZILO JEEP® (CJ)

Mogočni Willys MB je izšel iz vojnega žarišča, pripravljen za mirnodobne naloge. Legendarnega vojnega konja druge svetovne vojne je Willys-Overland predelal v CJ z namenom, da nadomesti konje na kmetijah.

Po podatkih Willys-Overland je bilo v ZDA 5,5 milijona kmetov, od teh pa jih je več kot 4 milijone nimelo niti tovornjaka niti traktorja. Trpežni in vsestranski CJ-2A je Willys-Overland oglaševal kot »vsestranskega kmetijskega delovnega konja«. Opravil je lahko delo dveh težkih vlečnih konj, pri hitrosti štiri milje na uro, deset ur na dan, ne da bi pregreval motor. CJ-2A »Universal« naj bi služil kmetijstvu in industriji po vsem svetu na tisoče različnih načinov.

Willys-Overland je CJ-2A so tako oglaševal kot »gonilna sila na kolesih«, ki jo je ponujal množicam kot delovno vozilo in mobilno moč. Različna kmetijska orodja in industrijska orodja so bila zasnovana za uporabo v povezavi z vgrajeno enoto za odvzem moči. Regulacija hitrosti motorja je bila omogočena z upravljanjem na instrumentni plošči, kar je omogočalo regulacijo hitrosti motorja od 1.000 do 2.600 vrt./min. Prodaja je bila dobra, kljub presežku MB-jev na trgu vojaških zalog.

Revija Popular Science je ponujala denarne nagrade za »ideje o mirnodobnih službah za Jeep-e«. Tekmovanje je spodbudilo ameriško iznajdljivost in inovativno naravo. Kmalu so vozila znamke Jeep® postala platforma za stotine aplikacij. Omeniti velja, da je od leta 1949 do 1964 na vseh strojih za obdelavo ledu Zamboni® bodisi uporabljeno celotno vozilo Jeep ali njegovo ogrodje. Model A iz leta 1949 je delo, ki je včasih trajalo uro in pol, opravil v desetih minutah.

Močno preoblikovana različica MB, CJ-2A iz leta 1945 (MSRP: 1.090 USD), je imela vgraviran napis »Willys« na straneh pokrova in okvirju vetrobranskega stekla. Ponujali so jo javnosti z boljšimi amortizerji, vzmetmi in bolj udobnimi sedeži za dodatno udobje, revidiranimi prestavnimi razmerji za menjalnik in prenosno ohišje, kar je omogočalo vleko pri nizki hitrosti in največjo hitrost na avtocesti do 60 milj na uro, močnejšo sklopko, boljše hlajenje, zadnja vrata, rezervno pnevmatiko, nameščeno na strani, večje 7-palčne žaromete, zunanji pokrov za gorivo, ojačan okvir za večjo togost in avtomatski brisalec vetrobranskega stekla na voznikovi strani.

1946-1965 WILLYS WAGON
PRVI AMERIŠKI STATION WAGON IZ JEKLA

Prvi ameriški station wagon iz jekla je debitiral julija 1946 kot model 463 Jeep® Station Wagon in je imel tritonsko barvno shemo, ki je posnemala videz »woodieja«.  To povsem jekleno uporabno vozilo ni bilo dovzetno za vremenske vplive, luščenje barve ali škripanje, kot so bilo znano pri stari “woodiejih”. Prtljažna vrata, ki so se spuščala navzdol, so bila pred svojim časom in so zaslužna za izvor »tailgate zabave«.

Večina station wagonov tistega časa je lahko prevažala 1,22 x 2,44 metra velike plošče vezanega lesa vodoravno – vendar jih je Willys lahko shranjeval tudi navpično. Pralna notranjost se je lahko »očistila skoraj tako enostavno kot kuhinjsko korito!« V oktobrski številki revije Consumer Reports leta 1950 je bilo zapisano: »Willys Station Wagon, če ga uporabljamo za namen, za katerega je bil zasnovan, nima enakega na svojem področju … Je delovni avto in svoje delo opravi dobro.«

Willys Wagon je bil na voljo tudi v komercialnih različicah za dostavo – Sedan Delivery, Panel Delivery ali Utility Delivery – z zaprtimi stranskimi zadnjimi vrati in navpičnimi zadnjimi vrati.

Ko je bil leta 1949 dodan pogon na vsa štiri kolesa, je Willys Wagon postal predhodnik Grand Cherokeeja (WK). Vagon, ki ga je oblikoval Brooks Steven in so izdelovali skoraj 20 let – dlje kot katero koli drugo sodobno ameriško vozilo svojega časa.

1947–1965 WILLYS-OVERLAND TOVORNJAK
TOVORNJAK ZA SODOBNEGA KMETA

Zgodnja reklama je promovirala: »Novi Jeep® tovornjaki so največja novica v srednje težkem segmentu.« Dvomodelni in štirikolesni pogon sta bila prvotno oglaševana za sodobne kmete. Pickup tovornjak s 3 metersko medosno razdaljo je pomenil prvi Willys-Overlandov poskus, da bi blagovno znamko Jeep® razširili izven kratkokolenskega vozila z ravnimi blatniki.

Jeep tovornjak so izdelovali z manjšimi spremembami pločevine, dokler jih v šestdesetih letih niso nadomestili tovornjaki Gladiator.

Z dvokolesnimi in štirikolesnimi modeli je bilo možno tovornjak Jeep® opremiti s kesonom, posteljo z drogovjem, šasijo ali kabino ali pa kot golo šasijo. Pickup tovornjaki poznih 40-ih so bili na voljo s štirikolesnim pogonom – lastnostjo, ki je pri tovornjakih Chevy ali Ford postala na voljo šele leta 1957 oziroma 1959.

Številne komponente Jeep tovornjakov so bile deljene z Willys Wagon, še posebej motor Go Devil, 72-konjskih moči »Super Hurricane« motor z L-glavo šestih cilindrov pri zgodnjih modelih in motor »Tornado«, ki se je uporabljal pri kasnejših različicah.

1948-1951 JEEP® JEEPSTER (VJ)
MLADOSTEN IN ŠPORTEN KABRIOLET

Jeepster (VJ) je bilo zadnje vozilo z odprto karoserijo tipa »phaeton«, ki ga je izdelal ameriški proizvajalec avtomobilov, in je namesto navadnih oken uporabljal zavese za zaščito pred vremenskimi vplivi. Brooks Stevens, slavni oblikovalec Willys-Overlanda, je nameraval Jeepster spremeniti v poceni ameriški športni avtomobil. Na koncu se je njegova cena gibala okoli 1.900 USD, kar je bilo takrat izjemno drago.

Jeepster je bil oglaševan kot športni avtomobil, vendar je bila njegova zmogljivost nekoliko skromna – zaradi česar so bili prodajni rezultati nižji. Za razliko od modela CJ-2A je bil Jeepster promoviran kot vozilo, primerno za voznice in študente. Mnogi vozniki iz predmestja so ga uporabljali kot »sončni« avto ali sekundarno vozilo. Sprva je bil opremljen z motorjem »Go-Devil«, kasneje pa z motorjem »Hurricane« s šestimi cilindri in prostornino 2.64 kubična litra, vendar nikoli ni bil na voljo s štirikolesnim pogonom.

V zadnjem času je Jeepster postal priznan zbirateljski avtomobil in je bil razglašen za »mejnik« med avtomobili. Leta 1971 je britanska glam rock skupina T. Rex izkazala poklon Jeepsterju v pesmi z istim naslovom, v kateri so na svojem hit albumu Electric Warrior zapeli »Girl, I’m just a Jeepster for your love«.

1949-1953 JEEP CJ-3A
IZBOLJŠANI JEEP® CJ

CJ-3A mnogi štejejo za očeta rekreacijskih vozil. Predstavljen je bil konec leta 1948 in je bil zelo podoben prejšnjemu modelu, vendar je vseboval izboljšave glede na model CJ-2A, vključno z enodelnim vetrobranskim steklom z odzračevalnikom na spodnji strani in dvema spodaj nameščenima brisalnikoma, robustnejšim menjalnikom, prenosnim ohišjem in močnejšo zadnjo osjo Spicer 44-2. CJ-3A se je od modela CJ-2A razlikoval po enodelnem vetrobranskem steklu.